PELE VIADER, co-fundador de PEDALS DEL PRIORAT

PEDALS DEL PRIORAT, una ruta per descobrir com el plaer va més enllà del paladar

Pedals del Priorat és una ruta en BTT que transcorre per corriols, pistes i trialeres de l’interior de Tarragona. Es tracta d’una ruta de Pedals del món, 116 km de pur BTT, que fa molt poquet que s’ha posat en marxa i està despertant molt interès. Avui entrevistarem a un dels socis fundadors, en Pele Viader.

pele1

MN: Bon dia, Pele! Explica’ns què és Pedals del Priorat.
PV: Pedals del Priorat és una ruta lineal de BTT que parteix des de Falset (El Priorat) fins vora la costa mateix, a La Riera de Gaià (Tarragonès).  El trajecte travessa 4 comarques: El Priorat, Baix Camp, Alt Camp i Tarragonès. El fet que sigui lineal és un tret distintiu ja que requereix la realització d’un transfer fins l’inici de la ruta, el km. 0, situat a Falset. L’oficina central està situada a La Riera de Gaià, al km. 116 (final de la ruta). La realització d’aquest transfer és molt còmode, ja que oferim l’opció de fer-ho nosaltres mitjançant els nostres vehicles o en una versió molt econòmica mitjançant el tren fins a Marçà. Tenim la sort de poder comptar amb aquesta possibilitat, gràcies a la proximitat de l’estació d’Altafulla, a 5 minuts de la nostra oficina.

Amb Pedals del Priorat proposem un viatge autoguiat en BTT per descobrir bona part de les comarques de l’interior de Tarragona i la Costa Daurada, i fonamentalment racons desconeguts i extraordinaris del territori, travessant valls, obagues, rouredes i camins abruptes entre vinyes de terra de pissarra, bosc de pi mediterrani, avellaners silvestres, espais arquitectònics i pobles únics.
Pedals del Priorat ofereix a l’aficionat del BTT una nova dimensió en el descobriment del nostre espai geogràfic, transitant per una àrea natural i un entorn patrimonial d’un valor incalculable. L’itinerari està dissenyat a consciència per gaudir d’un parell de jornades de BTT memorables i complertes. D’aquelles que agraden als que practiquem BTT: arribar a un destí amb l’esforç propi i brindar amb els companys i companyes comentant la jornada, amb una merescuda copa de vi, que és cosa saludable.
El cicloturista porta un llibre de ruta on ha d’imprimir els segells dels 5 Controls de Pas que hi ha al llarg de l’itinerari, i quan arriba al final de la ruta, al quilòmetre 116 se li fa entrega del Maillot de Conqueridor de la ruta, motiu de gran satisfacció pels nostres clients i cicloturistes. La culminació d’una experiència inoblidable.

MN: Com sorgeix la idea de crear aquest producte? Qui hi ha darrere?
PV: L’oferta turística Pedals del Priorat l’hem creada 3 socis: Mia Sunyer Cabayol, Gemma Rosell Comabella i Pele Viader Rapp (jo). Ho dic en aquest ordre perquè així entendreu l’origen de la iniciativa. Mia i Gemma són propietaris de la ruta BTT Pedals del Císter, que a l’octubre de 2014 compleix 4 anys d’existència. És una ruta en la que he estat col·laborador molt directe (dissenyant la marca/logotip, web, equipacions, merchandising, material editorial de la ruta, etc.); sobretot, m’hi vaig implicar molt durant els primers anys. Els 3 vivim a La Riera de Gaià, som amics i grans amants de la BTT i la natura, i hem compartit molt bones experiències i aventures en BTT.
El naixement de Pedals del Priorat es remonta al 2012, quan veiem que no existia al territori una ruta turística estable de BTT de 2 dies. Pràcticament tota l’oferta existent al territori o fora d’aquest consistia, majoritàriament, en rutes BTT de llarg recorregut que requerien 3, 4, 5 o 6 etapes pel seu compliment degut a la distància. És a dir, que el cicloturista de BTT de cap de setmana no tenia cap opció si no s’ho dissenyava ell mateix. Aleshores vam pensar que seria una bona idea dissenyar i crear una ruta pels aficionats que només disposen de 2 dies. És a dir, ideal pels caps de setmana. I vam anar per feina.
Vam començar a dissenyar l’itinerari buscant el millor traçat: que conjugués atractiu, sorpresa, bellesa, significació, interès i contingut al llarg de cada pedalada. Tot perquè el biker/cicloturista gaudís d’una experiència substancial. Això porta el seu temps, ja que has de ciclar els itineraris, analitzar-ho bé, i replantejar-te camins i traçats alternatius per poder oferir el més interessant. Ha estat una àrdua feina d’un any de revisions sobre el terreny i material cartogràfic. L’objectiu és evitar el mínim contacte amb l’asfalt i que tot es desenvolupi per camins rurals i d’interior. Així ha estat, i estem molt satisfets per les sensacions del primers bikers/cicloturistes.

MN: Parla’ns de la ruta. Etapes, per on transcorre, etc.
PV: La ruta està definida en 2 etapes i dissenyada per ser realitzada en 2 dies, i és accessible a tot tipus d’aficionats de la BTT, estiguin més preparats o siguin usuaris ocasionals. Evidentment requereix un mínim de forma física ja que és exigent. Assequible, però exigent.
La ruta consta de 116 quilòmetres i té 2.580m de desnivell positiu. El km. 0 està situat a Falset  (El Priorat) i acaba a La Riera de Gaià (Tarragonès), on es troba el km. 116 i la nostra Oficina Central. Nosaltres proposem 2 possibilitats per completar-la, dividint la ruta de la següent manera:

OPCIÓ 1:
Primera etapa >> Falset – Cornudella de Montsant (41 km – 1.420 m D+)
Segona Etapa >> Cornudella de Montsant – La Riera de Gaià (73 km – 1.155 m D+)

OPCIÓ 2:
Primera etapa >> Falset – Alforja (54 km – 1.650 m D+)
Segona Etapa >> Alforja – La Riera de Gaià (61 km – 980 m D+)

La primera part del recorregut, els 41 km o 50 km de la primera etapa, transcórre íntegrament per la comarca del Priorat. Una etapa que presenta vàries de les joies de la ruta amb un parell de singletracks extraordinaris, el primer entre Falset i Gratallops a la Serra de les Obagues baixant fins al Mas Martinet, on creua el riu Siurana. Un magnífic tram de 4 km tècnics enmig d’una espectacular roureda que ens porta fins les conegudes vinyes de garnatxa entre terrasses de pissarra. I l’altre entre La Morera i Cornudella de Montsant. Un divertidíssim senderó que enllaça amb el Camí dels Cartoixans d’uns 8 km de longitud fins encarar la baixada fins a Cornudella. Travessarem Torroja del Priorat, passarem fregant la Vilella Alta, el bonic poble d’Escaladei, i encararem la pujada del dia des de la mateixa Cartoixa d’Escaladei fins al punt més alt del recorregut, a La Morera de Montsant, a 745 m d’altitud. Pobles carregats d’història i sempre escudats al nord per la Serra Major del Parc Natural de Montsant.
La segona etapa l’hem feta més rodadora, encara que també exigent en els seus primers 20 km, per acabar entre el senderons dels boscos de l’Argilaga i Mas Moragues en direcció cap a La Riera de Gaià, passant pel Catllar. La idea és que els cicloturistes acabin d’una forma més planera després de dos dies complerts de BTT.

En aquesta segona etapa deixem El Priorat al culminar el Coll d’Alforja i anem en direcció cap a l’Aleixar entre avellaners silvestres i deixant a la dreta el Serret del Cisa. Fem la pujada del dia pujant cap a Almoster per la pista del Puig d’en Gulló i deixant a banda esquerra la monumental alzina de Mas Borbó. Així entrem al Camp de Tarragona per La Selva del Camp i ja contemplem la costa al fons, baixant per la conca del Francolí, El Rourell i La Masó, i seguint entre vinyes i boscos de pi i mata mediterrània fins el Baix Gaià i arribant a La Riera de Gaià.

pele3MN: Què té el Priorat i les comarques de l’interior de Tarragona que fan tan atractiva aquesta ruta?
PV: Més enllà de la gran transcendència que ha agafat i està agafant el Priorat gràcies a la seva indústria vitivinícola, el seu patrimoni natural, històric, arquitectònic i social encara està per descobrir. I això mateix és el que passa amb la resta de les comarques d’interior de la Costa Daurada. Hi ha molt a oferir més enllà de la platja. Això és el que volem potenciar i dinamitzar a través de la nostra ruta Pedals del Priorat, complementant l’oferta d’enoturisme existent. Hem plantejat un viatge de 2 dies per descobrir els llocs recòndits de la natura i presentar al món els bonics i històrics pobles de les comarques d’interior de les quatre comarques per on passa el traçat. El Priorat és misteri, història pura, impressió viva de l’abrupta i atzarosa natura i muntanyes dures, perfumades en garnatxa i altres varietats. Per això brindem la possibilitat de descobrir-lo des d’un altre punt de vista: a sobre d’una bici de muntanya. Pedalant s’amplifica la sensació de viatjar a l’espai i al temps. Hem aprofitat aquesta empremta històrica per posar-li el nom a la ruta, encara que després travessem tres comarques més: El Baix Camp, l’Alt Camp i el Tarragonès. Ho hem lligat tot amb l’essència del vi perquè els clients i usuaris descobreixin el sabor de les quatre D.O. per on transcorre el viatge: DOQ Priorat, DO Montsant, DO Tarragona i CAVA. Una ruta de quatre sabors!

MN: Consultant la vostra pàgina www.pedalsdelpriorat.com, hem vist que ho teniu tot previst. Recomanacions d’allotjaments de la zona, transfers al punt de sortida, activitats pels acompanyants, serveis opcionals a escollir… Ha estat molt difícil lligar tot això?
PV: Doncs sí, perquè negar-ho. Han estat dos anys de feina fins poder presentar la iniciativa.  Hem parlat amb molts agents del territori i encara ens queda molta feina per fer. Un dels principals obstacles per poder consolidar l’oferta d’allotjament ha estat la dificultat de trobar allotjaments que permetin les pernoctes de només un dia. Els allotjaments rurals són molt presents al territori, però no volen acollir clients de només una nit. Realment l’oferta per on passa la ruta ens ofereix possibilitats limitades per allotjar als nostres clients. Per sort, els allotjaments amb que finalment hem pogut tancar els acords han entès perfectament el producte i el perfil dels nostres clients, i són gent molt professional i sensible.
El client de la nostra ruta requereix un servei personalitzat i un servei de seguiment durant el seu viatge. El tracte és molt directe i requereix sensibilitat, ja que en el fons està fent un esforç en arribar als llocs que els hi suggerim. Per això sempre preguntem com ha anat l‘estada als diferents allotjaments i què els ha semblat tot el servei. És clau la col·laboració de tots el agents per consolidar la bona acceptació de la ruta.

MN: Com es fa per tramitar la reserva? Què inclou el forfait de la ruta?
PV: La reserva es tramita a través del formulari de la nostra pàgina web (al mateix apartat de reserva), on el client pot triar el tipus d’allotjament i els serveis que vol contractar. Posem a la seva disposició vàries opcions predefinides o packs i li donem l’opció que s’ho faci a mida.
El forfait és l’element que dóna per tancada una reserva i és el conjunt de material que li donem al client quan contracta la ruta i ve a l’oficina central a començar el seu viatge.  Consta d’una bossa obsequi, un mapa d’edició especial per la ruta Pedals del Priorat, un porta-roadbooks i un roadbook o llibre de ruta editat exclusivament, amb tota la informació rellevant del territori i de la ruta i on hi ha els espais pels segells dels Controls de Pas, que el viatger haurà de portar segellat per rebre el Maillot de Finisher. També inclou una barreta de torró artesanal i una ampolla de cervesa artesanal Rosita (que ens ha donat recolzament de patrocini) i finalment els tracks pels dispositius GPS.
Abans de començar la ruta es fa un briefing o informe tècnic amb el mapa gran que tenim a l’oficina on expliquem tota la informació rellevant del recorregut, informació que ha de saber el cicloturista/biker per fer les seves previsions de temps i conèixer els recursos de que disposa al llarg de la ruta (bars, serveis d’assistència, telèfons d’urgències i assistència en ruta, etc.)

pele2

MN: Fa només uns mesos que heu posat en marxa aquest projecte i està tenint molt bona acceptació. Quina creus que està sent la clau de l’èxit? Esteu contents amb l’embranzida inicial?
PV: Doncs sí que estem satisfets, ja que la gent arriba molt contenta i tots, en acabar, mostren una satisfacció extraordinària. Hem de pensar que la gent ve a gaudir d’un viatge o escapada de cap de setmana i han d’estar molt ben tractats. Ens esforcem en acompanyar la seva experiència i situar-nos al seu costat per resoldre qualsevol incidència o problema que pugui sorgir. Per això estem a la seva disposició durant el viatge. L’èxit resideix en procurar que l’experiència del biker sigui totalment satisfactòria i el tracte als allotjaments és clau.
Encara és d’hora i acabem de començar. Hem emprat molts recursos personals i ara hem de recuperar l’alè per iniciar les promocions i establir un calendari d’accions. Això ens permetrà oferir millors serveis.
També esperem poder tancar acords amb alguns cellers per poder disposar dels seus productes a l’oficina al final del viatge i perquè participin també com a patrocinadors. A veure si s’anima el “cotarro”…

MN: Pedals del Món és l’empresa pionera de l’estat espanyol en el disseny, planificació, evaluació i promoció de productes turístics relacionats amb la natura, donant a conèixer els valors del territori (cultura, patrimoni, gastronomia, etc) a través de la bicicleta o altres mitjans integrats al medi. Com ho heu fet per formar part d’aquesta franquícia?
PV: Tal com he explicat abans el meus socis Mia i Gemma ja pertanyien a la xarxa Pedales del Mundo des de fa quatre anys, amb la seva ruta Pedals del Cister, així que el contacte ha estat fàcil. Amb el Director General de la Xarxa ja ens coneixíem des de feia temps i tenim molta relació.

MN: L’oficina central de la ruta és a La Riera de Gaià. Ja ens has dit que disposeu de personal competent per resoldre qualsevol dubte i atendre els suggeriments dels interessats amb la menor brevetat possible. És important el tracte personalitzat quan ofereixes un producte com el vostre, oi?
PV: Important no, tal com he explicat abans, és clau. És l’element que et donarà possibilitat d’èxit. En realitat nosaltres tres som qui atenem als clients i ho fem bé perquè coneixem les seves necessitats. Hem fet rutes d’aquest tipus com a clients i sabem quines demandes són les habituals i com volem que ens tractin allà on anem. Així doncs volem pels clients el mateix que per nosaltres.
L’oficina central és a La Riera de Gaià, on residim els tres socis. És un lloc molt ben comunicat amb les infraestructures bàsiques al costat mateix (tren, autopista, Tarragona a deu minuts, Torredembarra a cinc minuts, Altafulla a quatre minuts, etc.).

pele4MN: Actualment, Pedals del Món és una marca de reconegut prestigi nacional i internacional en la organització i gestió de rutes amb bicicleta. Estem convençuts que Pedals del Priorat es mereix formar part d’aquesta xarxa i creiem en l’èxit que de ben segur us espera. Moltes gràcies per haver-nos dedicat aquests minuts i molta sort en aquest projecte!